Zanurzyć się i nie utopić, czyli o możliwościach VR

VR może odnieść sukces, ale potrzebuje przekonującej koncepcji; treści opowiadającej historię i spójności z innymi materiałami marketingowymi – taki wniosek płynie z niemieckiego raportu pt. „Rzeczywistość wirtualna: Content Marketing w nowym wymiarze?”  VR to nowe medium i efekt zanurzenia w całkowicie wirtualny świat. Czy rynek jest gotowy, by oferować go swoim klientom? Przyjrzyjmy się wynikom badania.
O AUTORZE

Anna Jakubik

Kobieta rakieta lub jak kto woli „gdzie diabeł nie może, tam Jakubik pośle”. W jej słowniku nie ma miejsca na „niemożliwe”. Jak nie można drzwiami, to znaczy, że okno jest lepsze. Wulkan pozytywnej energii. Multizadaniowość to dla niej bułka z masłem i chleb powszedni.

★ 3 minuty czytania

Widziany nierealny obraz, który umożliwia nam interakcję z contentem (środowiskiem symulowanym przez komputer), dostał miano Wirtualnej Rzeczywistości. Podczas korzystania z urządzeń VR, użytkownik nosi na głowie specjalny hełm z wbudowanym wyświetlaczem lub dwoma okularami, które są zasilane przez komputer, konsolę do gier lub smartfon. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu i czujnikom, doświadczenie wirtualne staje się rzeczywistością. Wzmocnieniem wirtualnego przekazu jest zazwyczaj dźwięk przestrzenny 3D. VR może reprezentować elementy świata realnego (symulacje komputerowe) oraz świata fikcyjnego (gry komputerowe science-fiction)

Kiedy sprawdza się VR? Eksperci wciąż zastanawiają się, w jaki sposób można jeszcze zastosować nową technologię. Na dzień dzisiejszy najczęstsze sytuacje, które wymienione zostały również w niemieckim raporcie, to:

– wirtualna demonstracja prototypów (przed wprowadzeniem na rynek)

– doświadczanie marki

– doświadczanie produktów (wirtualny samochód testowy)

– obsługa wirtualnych usług (ilustracja z instrukcją obsługi)

– personalizacja lub konfigurowanie ofert dla docelowych odbiorców produktów

– wsparcie zarządzania personelem (np. aplikacje)

Potencjał nowego medium

Dr Andreas Siefke z Content Marketing Forum oraz prof. dr Clemens Koob zapytali m.in. o potencjał VR dla Content Marketingu; 4 osoby na 10 postrzegają przyszły potencjał VR jako bardzo duży!

Ankietowani uznali, że VR może mocno wpłynąć na doświadczenia klienta (customer experience), natomiast jego największa wartość tkwi w przekazywaniu informacji o produkcie.

 

Dzięki ofercie VR na pewno można ożywić wszystkie produkty, zbliżyć się do marki, wesprzeć usługi i poprawić ofertowanie klientów.

Potencjał, jaki niesie VR, według ankietowanych, to:

– wyższa interaktywność,

– użytkownik kieruje się doświadczeniem,

– nacechowanie emocjonalne produktu i marki,

– przekazywanie informacji w nowy sposób,

– odróżnienie się od konkurencji,

– adresowanie nowych grup docelowych.

Ograniczenia VR

Osoby pytane przez Andreasa Siefke i Clemensa Kooba, wskazują na cztery główne przeszkody w korzystaniu z nowego medium:

– wysokie koszty produkcji,

– brak know-how w firmie,

– wymagająca kreacja,

– „problem z okularami” (są niedostępne lub za duże).

Jedna trzecia firm (33%) twierdzi, że już używa treści VR, kolejne 7% szczegółowo planuje wdrożenie. Sześć na dziesięć firm nie jest jeszcze gotowych.

Jakie będzie znaczenie wirtualnej rzeczywistości w content marketingu w 2020 roku?

Raport pokazuje, że treści VR w niedługiej przyszłości zakorzenią się w content marketingu. Jednak w oczach 83% badanych VR będzie stanowił jedynie przydatny dodatek a nie centralny element działań content marketingowych.

Dla 70% VR będzie niczym latarnia morska, która jest tylko sygnałem i wskazuje drogę. A 1/3 ankietowanych uważa, że VR będzie regularnie używanym narzędziem w komunikacji.

Siedmiu na dziesięciu przedstawicieli biznesu uważa, że zawartość VR jest obiecująca, ale wciąż wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi.

Z raportu płynie wniosek, że choć VR to ciekawe wizualnie doświadczenie,  to jednak szybko znikające efekty nie wystarczą. Istotna jest treść i konkretna historia a one – jak zawsze – muszą być dopasowane do grupy celowej. I to będzie największe wyzwanie dla specjalistów!

Badani podkreślają, że treści VR muszą oferować swojej grupie celowej prawdziwą wartość – wygłupy to zdecydowanie za mało. 93% ankietowanych uznało, że o sukcesie VR zdecyduje nie tylko technologia, ale przede wszystkim mocne, angażujące historie, osadzone także w innych kanałach content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *